Review of the first "Imposters" show on April 15, 2002 at the Paradiso, Amsterdam, written by Marloes van Wierst and published in
online magazine 8Weekly.
"
Costello struikelt in zijn haast
RECENSIE: Elvis Costello live
Met Elvis Costello weet je het nooit. De ene keer is hij buitengewoon charismatisch en speelt hij de sterren van de hemel, dan is hij weer nukkig en kortaf. In een uitverkocht Paradiso lijkt Costello deze keer zijn draai niet te kunnen vinden en een enorme haast te hebben om terug te keren naar zijn hotel. En dat terwijl dit concert geldt als startschot van Costello’s tournee die een jaar gaat duren. Een snelle start…
Geen geouwehoer
Een zwerver bedelt om 15 cent bij de mensen die zich voor Paradiso verzamelen. Een vrouw verzucht medelijdend: “Dat vind ik toch zo zielig.” In Paradiso zijn de zitplaatsen op het balkon als eerste gevuld, terwijl de zaal nog half leeg is. Opvallend veel grijze hoofden en -net zo opvallend- weinig sigarettenrook.
Costello-publiek is duidelijk wat ouder en wellicht wijzer en daarbij buitengewoon beschaafd. Geen geouwehoer door de muziek heen, keurig wachten met klappen en juichen tot een nummer is afgelopen. Hier en daar wordt voorzichtig een dansje gewaagd voor het podium. Misschien zit het Costello dwars dat zijn publiek niet meer uit angry young men bestaat? Wil hij met zijn nogal up-tempo repertoire laten zien dat hij het nog wel is? Wie zal het zeggen.
When I Was Cruel
Stipt om half 9 loopt Costello met zijn band The Imposters het podium op. De band bestaat bijna uit zijn oude band The Attractions, met drummer Pete Thomas en pianist/toetsenist Steve Nieve. Alleen bassist Bruce Thomas ontbreekt. Die werd vervangen nadat hij in een boek wat nare uitlatingen over Elvis had gedaan. De nieuwe bassist Davey Faragher doet het echter uitstekend en is ook niet vies van het spelen met effecten, zo blijkt later.
Het is even stil voordat Costello, gekleed in een sober zwart pak en een bril met oranje glazen, zijn bijtend nasale stem de microfoon in knalt: “Accidents will happen”. Na wat oude up-tempo nummertjes komen al snel de nieuwe songs aan bod van de afgelopen weekend onverwachts uitgekomen CD When I Was Cruel, zijn eerste plaat in zeven jaar. De schijf werd pas 23 april verwacht, maar lag afgelopen weekend plots al in de schappen. Opvallend is dat een groot deel van het publiek de nieuwe songs meezingt! Costello speelt bijna alles van de nieuwe CD.
Nukkig en angry
Deze avond heeft Costello duidelijk geen zin in langzame, gevoelige songs: alles wordt up-tempo gespeeld. De man met de bril sjeest in een noodgang door de set van die avond, zegt nauwelijks wat tussendoor. Galmt wel een paar seconden lang She (een nogal commerciële cover van een lied van Charles Aznavour, waarmee Costello een paar jaar terug bij een groot publiek scoorde dankzij de soundtrack van de film Notting Hill). Daarna mompelt hij nukkig iets van “No more of that shit”, en zet weer een nieuwe snelheidsmaniak in. Angry is hij dus nog steeds. Tegelijkertijd onderstreept Costello zijn antiheld-imago op subtiele wijze met het prijskaartje dat nog aan een van zijn (vele) gitaren hangt. Alsof hij hem net nog even gejat heeft.
De koek is op
Nieuwe nummers als 45, Spooky Girlfriend, het liefdeslied Tart (Costello blijft grappig) en het slepende When I Was Cruel No.2, met een te gekke sample en een Satie-pingeltje van Steve Nieve, komen voorbij in hoog tempo. Naast het nieuwe repertoire speelt hij vrijwel alleen oud werk, niets uit eind 80-er of begin 90-er jaren. En niets van de nummers die hij samen met Burt Bacherach maakte.
Technisch gezien is er niks op het concert aan te merken, iedere noot zit op zijn plaats. Maar de magie ontbreekt deze avond, het wil maar niet komen. Er wordt teveel gehaast, en dat is zelden goed. Op het moment dat Costello nog verder door had moeten gaan om het publiek en zichzelf werkelijk op te warmen (het had nog kunnen gebeuren), stapt hij opeens van het podium af. Hij is door zijn set heen, de koek is op. Niet te geloven, het concert heeft amper een uur geduurd!
Oranje bebrilde antiheld
Natuurlijk komt Elvis terug, maar pas na tien minuten luid applaudisserend en gillend publiek, dat uiteraard meer muziek wil horen in ruil voor het duur (35 euro!) betaalde kaartje. Costello continueert met Alibi, waarna nog twee nummers volgen. De band wordt vlug voorgesteld en de oranje bebrilde antiheld verdwijnt weer van het toneel, om voor een tweede keer terug te worden geroepen.
Tot grote vreugde van het publiek speelt Costello dan uiteindelijk nog zijn grote hit I Want You. Niet slecht gespeeld, maar ik heb het hem wel eens (veel) beter horen doen. Het publiek neemt evenwel genoegen met deze middelmatige uitvoering en gaat uit haar dak. Dan is het afgelopen. Dankzij het gejakker van de heer Costello struikelen wij om tien uur alweer naar buiten, de regen in.
----
Elvis Costello
Prijs: €
Gezien op maandag 15 april 2002 in Paradiso, Amsterdam"
Or in "English" via Google Translate:
"
Costello stumbles in his hurry
REVIEW: Elvis Costello live
With Elvis Costello you never know. The one time he is extremely charismatic and he plays the stars of heaven, then he is freakish and curt. In a sold-out Paradiso, Costello seems unable to find his way this time and to be in a hurry to return to his hotel. And that while this concert counts as the launch of Costello's tour that will last a year. A quick start ...
No bullshit
A wanderer begs for 15 cents from the people who gather for Paradiso. A woman sighs compassionately: "I think that's so sad." In Paradiso, the seats on the balcony are the first to be filled, while the room is still half empty. Strikingly many gray heads and - just as striking - little cigarette smoke.
The Costello audience is clearly a bit older and perhaps wiser and, at the same time, extremely civilized. No bullshit through the music, neat waiting with clapping and cheering until a song ends. Here and there, a dance is carefully dared in front of the stage. Maybe it costs Costello that his audience no longer consists of angry young people? Does he want to show with his rather up-tempo repertoire that it is still him? Who will say.
When I Was Cruel
Right at 8.30 Costello and his band The Imposters are on stage. The band almost consists of his old band The Attractions, with drummer Pete Thomas and pianist / keyboard player Steve Nieve. Only bass player Bruce Thomas is missing. It was replaced after he had made some nasty statements about Elvis in a book. The new bass player Davey Faragher, however, is doing great and is not averse to playing with effects, as it turns out.
It is quiet for a while before Costello, dressed in a sober black suit and glasses with orange glasses, pops his corrosive nasal voice into the microphone: "Accidents will happen". After some old up-tempo songs, the new songs from the last weekend are unexpectedly released. When I Was Cruel , his first album in seven years. The disc was not expected until April 23, but was suddenly on the shelves last weekend. It is striking that a large part of the audience sing the new songs along! Costello plays almost everything from the new CD.
Nasty and angry
This evening Costello clearly does not feel like slow, sensitive songs: everything is played up-tempo. The man with the glasses rushes through the set of the evening in an emergency, hardly says anything in between. A few seconds long She (a rather commercial cover of a song by Charles Aznavour, with which Costello scored a few years ago with a large audience thanks to the soundtrack of the film Notting Hill). Then he mumbles something like "No more of that shit", and starts using a new speed maniac. So he is still angry. At the same time, Costello subtly underlines his anti-hero image with the price tag that still hangs on one of his (many) guitars. As if he just stole it from him.
The cake is finished
New songs like 45, Spooky Girlfriend, the love song Tart (Costello remains funny) and the lingering When I Was Cruel No.2, with an awesome sample and a Satie-pingeltje by Steve Nieve, come by at a fast pace. In addition to the new repertoire, he plays almost exclusively old work, nothing from the late 80s or early 90s. And none of the songs he made with Burt Bacherach.
Technically there is nothing to criticize at the concert, every note is in its place. But the magic is missing this evening, it just won't come. Too much is rushed, and that is rarely good. The moment Costello should have gone even further to really warm up the audience and himself (it could have happened), he suddenly steps off the stage. He has finished his set, the cake is gone. I can't believe the concert lasted barely an hour!
Orange spectacled anti-hero
Of course Elvis returns, but only after ten minutes of loud applauding and screaming audiences, who naturally want to hear more music in exchange for the expensive (35 euros!) Paid ticket. Costello continues with Alibi, followed by two more songs. The band is quickly introduced and the orange spectacled anti-hero disappears from the scene again, to be called back for a second time.
To the delight of the audience, Costello finally plays his big hit I Want You. Not badly played, but I have heard him do (much) better. The public, however, is satisfied with this mediocre performance and goes crazy. Then it's over. Thanks to Mr. Costello's whining, we stumble out into the rain at ten o'clock.
Elvis Costello
Price: €
Viewed on Monday April 15, 2002 in Paradiso, Amsterdam."
The original online articles seems to have had some photos embedded, which are not longer available sadly. Reviewer makes some of the same points as Joyce did (above). Interesting that the show was so short. Perhaps Elvis was keen to quit while he was ahead with this first night of the tour. Was "I Want You" really a big hit in the Netherlands? Curious.
MOOT